Lagom är sämst!

Marknadsföringsgurun Seth Godin beskriver i sin senaste bok ”Tribes” hur Internet och de sociala nätverkstjänsterna såsom Facebook och Twitter mfl har underlättat för genuina ledare att få efterföljare att samlas kring intressefrågor.

För några år sedan talades det om COI, Community of Interest, men de stammar Godin beskriver drivs mer passionerat och är ofta förknippade med just en tydlig ledare.

Denna möjlighet nyttjar även kommersiella organisationer och en stam som ofta omnämns är anhängare av Apples produkter och tjänster. Steve Jobs ledarskap går utanpå normen för de flesta storföretag och det lär vara svårt att hitta en bild på honom iförd obligatorisk VD-kostym. Apples tidiga polarisering mot IBM och andra bolag med traditionella värderingar och strukturer skapade hängivna kunder inom initialt kreativa yrken såsom arkitekter, designer, reklamproduktion, media. Efterföljande produkter mot konsumentmarknaden har med sitt fokus på användarvänlighet också vunnit många entusiastiska kunder.

När nu Steve Jobs av ansedda affärstidningen Forbes utses till decenniets främsta CEO(VD) kan det ses som erkännande av hur viktigt det är för organisationer att vinna hängivna kunder och medarbetare.

Få kunder eller medarbetare brinner för ett lagom företag. Seth Godin har i tidigare bok ”Purple Cow” pekat på det ökande behovet för varor och tjänster att ha en inneboende wowfaktor, vara ”remarkable”.  Bara då får människor anledning att sprida information om dem och därmed lägga grunden för framgång. Detta är nödvändigt då traditionell reklam blir allt mindre effektiv.

Att spela säkert och vara lagom i en ängslan att skrämma bort kundgrupper är därmed den absolut farligaste strategin och kommer enligt Godin ofrånkomligen att leda till misslyckande.

En organisation med sådan företagskultur har dåliga förutsättningar att vara kreativ när ledningen väl inser att de måste förändra sig.

En intressant parallell är forskaren Richard Floridas teorier om den kreativa klassens inverkan på regioners attraktivitet. Han har funnit att framgångsfaktorer jämte talangfulla innevånare(humankapital) och teknikkompetens är att regionen kännetecknas av tolerans.

Han använder ett ”gayindex” och har påvisat kopplingar mellan regioners attraktivitet och framgång(t ex mätt i genomsnittslön) med hur toleranta invånarna är mot avvikande sexuell läggning som antas spegla tolerans även för åsikter, tro, etnicitet mm.

I Sverige är Skype ett exempel på hur enorma värden skapas med minimal användning av traditionell reklam och med hängivna användare som spred tjänsten över hela världen.

Låt oss gå bortom lagom och skapa produkter, tjänster och organisationer som lockar brinnande anhängare att ansluta sig till stammen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s