Cause-Related Marketing-underutnyttjad möjlighet i handeln!

När nu årets Rosa Band kampanj ebbar ut kan det vara på sin plats att resonera kring handelns engagemang i välgörande ändamål.

Solstickan är ett välkänt exempel som med start 1936 genom stiftelse förmedlat mer än 100 miljoner kronor till behövande barn genom åren.

Den stora vågen av uppmärksammade samarbeten tog dock sin start med American Express som 1983 till förmån för restaureringen av Frihetsgudinnan gav 1 dollar per öppnat konto och en penny per inköp under kampanjens 4 månader. De utfärdade 17 % fler kort än normalt och kortnyttjandet ökade med 28%. Därmed lyckades man samla in 2 miljoner dollar. Det PR-mässiga värdet var givetvis enormt.

 De myntade begreppet Cause-Related Marketing, marknadsföringsprogram med koppling till välgörande ändamål.

Även om Sverige haft sina exempel såsom Falcons stöd till pilgrimsfalkens skydd har inte den stora inneboende potentialen tagits till vara.

Nyttan är fyrfaldig; de ideella organisationer som verkar för det välgörande ändamålet ges exponering för sin verksamhet samt intäkter. Leverantörsföretaget erhåller emotionella konkurrensmedel, medarbetares stolthet och engagemang ökar. Detta kan också omfatta detaljistledets medarbetare. Konsumenten ges möjlighet att bidra till ändamålet med sina köpval och erhåller fördjupad information.

Med en kontinuerlig begränsning  av offentligt finansierade lösningar på samhälliga utmaningar kommer människors förväntningar på företags initiativ och ansvar inom området att öka. CSR, Corporate Social Responsibility har hittills ofta fokuserat på att undvika kontroversiella affärsmetoder såsom barnarbete, miljöskandaler och oskäliga arbetsförhållanden. Konsumenterna kommer inte bara att kräva större öppenhet kring vad företaget står för(värderingar) utan också vad man faktiskt gör och åstadkommer.

I en undersökning genomförd i USA av konsultföretaget Cone och Duke University uppger 79 % att de kan tänka sig att byta varumärke om alternativ stödjer ett välgörande ändamål. Bland ungdomar(18-24) gäller 88 %.

Vid mätning av faktiskt beteende fann man 28% högre köp av tandkräm och 74% högre köp av schampoo vid samarbete med välgörande ändamål. Ytterligare nytta är att uppmärksamheten för företagens reklam ökar. Vid mätning av annonser för olika produktkategorier lade läsaren i genomsnitt ned 49 % mer tid på annons med koppling till välgörande ändamål vilket leder till högre ihågkomst.

I en tid när allt fler söker mening utöver lön i sitt jobb är en viktig vinst det engagemang som kan nås hos medarbetarna vid väl förankrade och långsiktiga program. Interna insamlingar, volontärarbete samt ambassadörskap kan skänka samhörighet, motivation och mening som ledningens kvartalsrapporter sällan ger den enskilde medarbetaren. Det kan ge stora positiva effekter i medverkande företag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s