”Påtvingat” samarbete ibland nödvändigt!

Den amerikanska affärstidskriften Fast Company listar 10 städer som lyckat bra med olika initiativ baserade på medvetna strategier, starkt samarbete. I texten kring Cleveland vars satsning på bioteknik fallit mycket väl ut säger att framgången byggde på att ta reda på vad riskkapitalet var intresserat av, identifiera sådan verksamhet, stötta nystartsverksamheter med biomedicins expertis, forskning i världsklass och pengar. Bara företag med en klart affärsidé och en klar väg till framgång var aktuella, inte ett socialt projekt.

Detta marknadsdrivna angreppsätt att möte stora utmaningar för städer och regioner tror företrädarna kan användas för andra geografiska regioner med problem. Vad dessa regioner saknar är samarbete mellan aktörer som historiskt ser varandra som konkurrenter. Ett forcerat samarbete när krismedvetenheten finns kan ge stor utveckling.

Jag ser personligen kopplingar till region- och stadsutvecklingsprojekt som nästan alltid initieras när man upplever ett yttre hot. Först då lyfter aktörerna blicken från det lokala och historiska ställningskriget till att fokusera på gemensamma utmaningar som akut måste adresseras på ett kraftfullt och koordinerat sätt. 

Av initiativtagarnas organisationer krävdes aktivt deltagande från VD eller dess styrelse.

http://www.fastcompany.com/magazine/145/fast-cities-venture-capital-mind-set-cleveland.html

Posted using ShareThis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s