Stadsplanera för cykel

Tätorterna Sverige har länge präglats av bilismens utveckling. Spridda boendemönster och den allt mer utbredda externhandeln är några faktorer som bidragit till bilismens utveckling. Andelen cykelresor i Sverige uppgår idag till ca 12 % av alla resor, det finns dock länder där cykeltrafiken idag uppgår till 30 – 40 %. I Sverige är idag ca 60 % av persontransporterna kortare än 5 kilometer, och av dessa sker nästan hälften med bil.
(från Anna Nilssons magisteruppsats Ökad cykling -en studie om möjligheterna till att överföra korta resor med bil till cykel i Växjö)

Det finns flera goda argument för att i stadsplaneringen stimulera cykel för kortare resor. Förutom uppenbara miljö- och folkhälsoaspekter minskar behovet av utrymmeskrävande parkering och andra trafiklösningar för privatbilism. Ytor som kan användas till annat och därmed bidra till förhöjd trivsel, ökat utbud av tjänster eller eftertraktat stadsboende.

I veckan kom besked om att effekten på trängseln i Stockholm inte på något märkbart sätt skulle minska om de korta resorna med bil istället valde cykel. Nedslående kan tyckas för dem som vurmar för cykeln. Själv tror jag att just Stockholm är ett missvisande exempel. Få väljer idag bilen för kortare resor inom tullarna och därmed blir resultatet av en sådan beräkning marginell för hela trafikbelastningen.

I mindre städer lär effekten vara mer påtaglig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s