Cityhandeln bör värna modehandel & shopping

Har cityhandeln sin storhetstid bakom sig(från Tidningen Market)

I denna artikel pekar skribenten på hur logisk utvecklingen mot externhandel är i ett bilberoende samhälle där handelsaktörer efterfrågat större enheter de senaste 10-15 åren. Man manar också till vaksamhet mot tapp av de fortfarande starka delsegmenten mode, service och shopping. Stadskärnornas (hittills) överlägsna upplevelsedimension avseende folkliv, kultur, café, restauranger mm stimulerar den del av detaljhandeln som mer vädjar till konsumenternas behov av förströelse, flärd, puls och trend.

Givetvis måste stadskärnan kontinuerligt förstärka sina trumfkort så att inte externhandeln tar över även dessa bastiljoner.

När funktionsdelningen diskuteras mellan city- & externhandeln försäkrar etablerare köpcentrum och boxshops att man kompletterar, inte konkurrerar, med cityhandeln. Volymhandel och skrymmande varor sägs ändå inte höra hemma i stan.

När Ikano Retail nu snart öppnar dörrarna för sitt externa köpcentrum i Västerås innehåller anläggning galleria med plats för 100 butiker inom mode, skor och angränsande shopping. Vad som händer med innerstadshandeln återstår att se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s