Stadens framtid finns i dess historia

For America\’s Cities, the Future Can Be Found in the Past

Ganska lång men väl läsvärd artikel från Fast Company Design skriven av Manuel Cadrecha, erfaren och prisbelönad designer om att framtidens städer bör sträva efter att vända åter mot tidigare stadsbyggnadsideal.  Utblicken är från USA där ju bilismen och funktionsdelningen(kontor, handel, boende) slagit sönder staden där människor levde och verkade.

I Sverige har vi inte fullt lika stora problem även om Sverige också när kollektiv dröm om eget hus utanför tätorten dit man pendlar för arbete, studier, kultur och nöje. Bilberoende gör att externhandeln upplevs smidig med sina generösa öppettider, stora och avgiftsfria parkeringar och volymhandelns utbud och prispress.

Det som kan upplevas som en självklar önskan om livskvalitet ger i stor skala problem. Det tidigare nämnda bilberoendet är ju inte ekologiskt önskvärt och har negativa effekter även på en rad andra områden. Folkhälsa då vi rör oss för lite, trafikbuller, fula trafikleder som skär genom staden och landskapet. En ökad isolering och en förlorad känsla av samhörighet med sin stad är ytterligare konsekvenser.

Han börjar med att fråga om den amerikanska staden har någon framtid när gated communities och ”fina” områden utanför städerna lockar med trygghet:

”Characterless, cookie-cutter communities expand out from the city centers. Connected by mindless strip malls on bland, endless car routes, these exurbs form an all-too-familiar architectural vocabulary, undistinguished from one city to another. Where is the history, the spirit, the personality of the people?”

”Are we becoming lost in a world that values technology and business at the expense of culture and meaning? If so, this can lead to a future of alienation and superficial experience. It can result in a life centered not in deeply rooted experience and identity but rather in an abstract world, safe and available, easy and detached, just a click away.”

”Cities used to define its citizens and its citizens define the city. If that concept holds true today, what does that say about our culture, our character or soul?”

”While in many ways life in our cities has become impersonal and characterless, new technologies have created outer environments where we now increasingly exist. It’s where we work, communicate, research, shop, and live our lives. We should take time to understand that while we pull away from each other because we can, we should not.  Just as we created buildings that hermetically sealed us away from the world, we are embracing technologies that may be seductive and useful, but that can also nullify personal contact, celebrate fictitious environments, and embrace non-existent communities.”

Han avslutar dock hoppfull inför framtiden:

”Ironically, it’s the Internet generation that is placing an extraordinary emphasis on lifestyle and culture over business and compromise. With a renewed sense of social responsibility, they repopulate our downtown areas, value organic products, demand sustainable practices in construction, products, and energy use, and expand their culture and sense of community through a natural use of technology.”

”Our cities will move forward on a positive path, and they’ll be smarter, more interconnected, and grounded on strong, shared values and an appreciation for what was almost lost. Building distinctive bonds between cultural values and a changing world, our cities will grow to be at ease with context, content, and transformation.

While the world has changed a great deal in the past 150 years, those things we need remain essentially the same.”

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s