Passion och värdering i varumärkeskommunikation

Mitt intresse för hållbarhetsaspekter för platsutveckling går tillbaka till tidiga studier inom marknadsföring. Jag gjorde(tillsammans med min fru, så kan de gå vid intensiva samarbeten😉 ett fördjupningsarbete om Cause-Related Marketing under våren 1991.

Idag tror jag företeelsen går under namnet Cause Marketing och går ut på att kommersiella varumärken kopplar marknadsföringskampanjer till insamlingsinsatser till förmån för behjärtansvärda ändamål(ofta hanterade av ideella organisationer). Rosa Bandet kampanjen(som kan ses som många samordnade) som syftar till att uppmärksamma bröstcancer och samla in medel till forskning och informationsinsatser är ett välkänt exempel i Cancerfondens regi.

Vid studier i USA hösten 1991 följde jag upp detta intresse med kurser inom Social Marketing och Marketing for Non-profit organizations.

Social Marketing saknar bra svensk term efter att ”social marknadsföring” för många tolkas som marknadsföring genom sociala medier.

Det handlar dock om marknadsföring för samhälligt eftersträvansvärda beteenden(förändring eller förstärkning). Målet är alltså inte finansiella(även om t ex besparingsskäl av gemensamma medel kan finnas)Image

Som exempel kan nämnas kampanjer för ökat bilbältes- & flytvästanvändande, mot langning av alkohol till minderåriga och ökad källsortering av hushållssopor.

Starka trender gör nu att traditionellt kommersiell marknadsföring allt mer går mot att efterlikna Social och Cause Marketing. Bakgrunden till detta förklaras i en förtjänstfull artikel i Guardian där nedan saxats ur:

No amount of strategic repositioning, cause washing or marketing window dressing can compete with an authentic alignment of a brand’s mission, values and practices. In fact, the road to sustained prosperity for corporations is less about marketing and more about finding its purpose in our context of a mutually dependent and intimately connected world.

Anledningen är att konsumenter ställer allt högre krav på att privata företag tar ansvar långt utöver tvingande lagkrav. I en värld av hyperkonkurrens och överutbud av varor och tjänster söker konsumenter efter autencitet/äkthet. Vår konsumtion är delar av vårt identitetsskapande(vad man än tycker) och därför attraheras vi av varumärken som speglar passion och värderingar vi delar.

Konsumentmakten har ökat med digitala och sociala medier då ofördelaktig information om företags brister inom ekonomi, miljö- eller sociala områden snabbt sprids. Konsumentaktivismen har också gått framåt då nya generationer väljer denna väg att visa missnöje hellre än gräsrotsengagemang i föreningar och partier.

Länk till orginalartikel här

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s