Place branding är inte främst loggor och slogans

I artikeln ”Why place branding is not about logos and slogans” av Robert Govers i den akademiska tidskriften Place Branding and Public Diplomacy förs ett övertygande resonemang om behovet av substans och strategi för städer och regioners marknadsföring.

Platser är inte produkter eller tjänster som rakt av kan anamma varumärkesprinciper från företagsvärlden. De är komplexa system av verksamheter med många målgrupper och intressenter. Dessutom har de redan inarbetade namn, landmärken, identiteter och historiska milstolpar som i olika omfattning är kända för dessa målgrupper.

”Unfortunately, most places do not have this luxury of a historically built global awareness and reputation and that is exactly why they want to do ‘something with branding’, thinking that ‘I …’ will help them, but it will not unbelievable so many places have actually tried specifically this – ‘I …’ – and failed. It is not the symbol that builds the reputation, but the symbol can become an icon for an existing reputation that has been painstakingly built over a period of time.”

viaPlace Branding and Public Diplomacy – Why place branding is not about logos and slogans.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s